تأثیر تکرار کار در توالی نویسی انبوه و فاصله دار بر پیشرفت پیچیدگی، دقت و تسلط زبان آموزان |
کد مقاله : 1160-CNF |
نویسندگان |
سیما سلطانی نژاد *، محمد گلشن، فرح شورکی گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد، میبد، یزد، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش زبان مبتنی بر وظیفه، یکی از ویژگیهای آموزش زبان ارتباطی، علایق محققان زبان دوم را برانگیخته است. یادگیری را می توان با درگیر شدن در انجام فعالیت ها به دست آورد. بنابراین، توالی مناسب از وظایف می تواند استفاده از زبان زبان آموزان را افزایش دهد. ادبیات این درک را به دست آورده است که تکرار تکلیف (دقیق و رویه ای) بر عملکرد فراگیران تأثیر مثبت دارد. با این حال، مطالعات قبلی در نظر داشتند که چگونه تکرار کار بر پیچیدگی، دقت و روانی در تکالیف گفتاری تأثیر میگذارد و توجه کمی به تولیدات نوشتاری داشت. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تکرار تکالیف در توالی انبوه و فاصله دار وظایف بر عملکرد فراگیران انجام شد. برای این منظور از شصت و پنج زبان آموز (ابتدایی و متوسطه) در موسسه زبان ایران کرمان خواسته شد تا تکالیف نوشتاری را در دو بازه زمانی مختلف یک دقیقه و یک هفته انجام دهند. این پژوهش از طرح پیش آزمون- پس آزمون استفاده کرد. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به گروههای تکرار دقیق تکلیف یا تکرار رویهای تقسیم شدند. گروه اول یک کار را با محتوای یکسان دو بار تکرار کردند، در حالی که گروه دوم همان روش کار را با محتوای متفاوت انجام دادند. یافتهها نشان داد که تکرار تکلیف دقیق و رویهای تأثیر متفاوتی بر پیچیدگی و دقت ندارند، در حالی که معیارهای روانی در تکرار دقیق تکلیف به طور قابلتوجهی در هر دو گروه بهبود یافته است. |
کلیدواژه ها |
فاصله زمانی، تکرار کار، پیچیدگی، دقت، روانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |