فاصله زمانی و توالی وظایف: بررسی پیچیدگی، دقت و روانی در تولیدات نوشتاری زبان آموزان |
کد مقاله : 1159-CNF |
نویسندگان |
سیما سلطانی نژاد *، محمد گلشن، فرح شورکی گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آزاد، میبد، یزد، ایران |
چکیده مقاله |
یادگیری زبان دوم از طریق آموزش متناقض است و زمان و تلاش زیادی را می طلبد. ارائه وظایف در آموزش زبان مبتنی بر تکلیف به عنوان یک چالش متضاد در نظر گرفته شده است زیرا هیچ چارچوب نظری توافق شده ای برای ترتیب دادن وظایف وجود ندارد. مدلی از توالی کار (ثبات، ساده کردن، خودکارسازی، بازسازی و پیچیده کردن) امکان پیشبینی در مورد پیشرفتهای بین زبانآموزان زبان دوم را فراهم میکند. خود مدل فرض می کند که وظایف باید برای زبان آموزان از ساده به پیچیده ترتیب داده شوند. مطالعات توالی کار قبلی نتوانستند تأثیر فاصله زمانی در ارائه وظایف را بررسی کنند. مطالعه حاضر با هدف آزمایش تأثیر فاصله زمانی در فرض نظری مدل توالی وظایف آموزشی بر پیچیدگی، دقت و روانی تولیدات نوشتاری زبانآموزان زبان دوم انجام شد. در این پایان تعداد شصت و پنج زبان آموز (ابتدایی و متوسطه) در موسسه زبان ایران کرمان، سه کار آزمایشی نوشتاری (ساده، پیچیده و پیچیده تر) را در دو بازه زمانی مختلف یک دقیقه و یک هفته انجام دادند. آزمونهای ANOVA اندازهگیری های مکرر یک طرفه محاسبه شد و یافته ها نشان داد که اگرچه فراگیران ابتدایی در تولید محصولات پیچیده تر و دقیقتر از دانش آموزان متوسط بهتر عمل کردند، شرکت کنندگان متوسط از نظر معیار های روانی بیشتر بهبود یافتند. |
کلیدواژه ها |
فاصله زمانی، توالی کار، پیچیدگی، دقت، روانی |
وضعیت: پذیرفته شده |