تاثیرات آی کیو و هوش هیجانی بر یادگیری زبان دوم
کد مقاله : 1155-CNF
نویسندگان
سیدعلیرضا فرجامی *
دانشگاه فرهنگیان کرمان
چکیده مقاله
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر بهره هوشی و هوش هیجانی بر فراگیری زبان دوم در زبان آموزان بزرگسال پرداخته است. سی و هشت شرکت‌کننده که در یک برنامه زبان در دبیرستان اصلی شهری ثبت‌نام کردند، معیارهای IQ، هوش هیجانی، مهارت زبان، انگیزه و اضطراب را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که هر دو ضریب هوشی و هوش هیجانی با مهارت زبان، حتی پس از کنترل انگیزه و اضطراب، همبستگی مثبت داشتند. تجزیه و تحلیل رگرسیون بیشتر نشان داد که هر دو عامل پیش بینی کننده قابل توجهی برای مهارت زبان بودند و 58٪ از واریانس مهارت زبان را تشکیل می دادند. این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای مربیان و سیاست‌گذاران زبان دارند، زیرا نشان می‌دهند که توسعه هوش هیجانی و توانایی‌های شناختی ممکن است نتایج یادگیری زبان را افزایش دهد. این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که هم هوش هیجانی و هم آی کیو عوامل مهمی در اکتساب زبان دوم در میان زبان آموزان بزرگسال هستند و تحقیقات آینده می تواند مکانیسم های نهفته در این رابطه را با جزئیات بیشتری بررسی کند.
کلیدواژه ها
زبان یادگیران بالغ ، هوش هیجانی ، آی کیو ، مهارت زبانی ، یادگیری زبان دوم
وضعیت: پذیرفته شده