تحلیل مهارت خواندن کتاب ویژن1(vision 1)  براساس رویکرد انتقادی
کد مقاله : 1151-CNF
نویسندگان
آزاده احمدی *
گروه زبان وادبیات، دانشگاه فرهنگیان،کرمان، ایران
چکیده مقاله
یکی از مهم ترین منابع یادگیری دانش آموزان درهر نظام آموزشی کتاب درسی  هست و در کشور ماهم کتاب نقش مهمی را در برنامه درسی دارد. از آنجایی که کتاب پایه اول دوره دوم متوسطه، ویژن یک( vision 1) تجربه جدی تر دانش آموزان با زبان انگلیسی هست، تهیه وتدوین آن دارای اهمیت فراوانی است. کتاب ویژن یک، 4مهارت زبانی (listening, speaking, reading, writing) را در برمیگیرد. هربخش آن که برای تقویت یک مهارت زبانی درنظرگرفته شده باید به گونه ای باشد که بتواند اهداف آن مهارت و نیازهای دانش آموزان را برآورده کند. در این مطالعه قصد داریم مهارت خواندن کتاب ویژن یک ، کتاب پایه دهم، را براساس رویکرد انتقادی از دیدگاه کارتر بررسی کنیم.این رویکرد ها درکتابی باعنوان mindscapes( critical reading skills and strategies) آورده شده است واستراتژی هایی دررابطه با مطالعه وکلمات آورده شده که مهارت خواندن کتاب ویژن یک را به چالش می کشد. ارزیابی مهارت خواندن کتاب ویژن یک درخصوص اهداف مهارت خواندن کتاب، نقاط ضعف وقوت آن براساس مؤلفه های لنتقادی کارتر انجام شده است. طبق نتایج این کتاب درخصوص عملکرد مهارت خواندن خیلی موفق نبوده و بیشتر نیاز به یک عامل بیرونی مثل معلم دارد تا خودش به تنهایی بتواند نیاز های دانش آموزان را برطرف کند و اینکه بعضی از استراتژی ها راهم اصلا دربرنمی گیرد.
کلیدواژه ها
کتاب ویژن یک، مهارت خواندن، رویکرد انتقادی
وضعیت: پذیرفته شده