تأثیر آفازی بروکا و ورنیکه بر مهارت های زبانی |
کد مقاله : 1145-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
سمانه نجفی رستم آبادی *1، سمانه برخوردار2، Maryam Bijami3 1ذانشگاه علامه جعفری،کرمان، رفسنجان، ایران 2دانشگاه علامه جعفری،کرمان،رفسنجان،ایران 3دانشگاه علامه جعفری، کرمان، رفسنجان، ایران |
چکیده مقاله |
اختلال زبانی که در نتیجه آسیب مغزی ایجاد می شود به عنوان آفازی تعریف می شود. در اینجا دو دسته کلی از آفازی مورد بحث قرار می گیرند: روان (آفازی ورنیکه) و غیر روان (آفازی بروکا). این مطالعه، به بررسی چگونگی تأثیر آفازی بروکا و ورنیکه بر مهارت های زبانی می پردازد. این اثر، اختلالات ناشی از آفازی بروکا و ورنیکه را بر چهار مهارت زبانی شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن بررسی می کند. افراد مبتلا به آفازی بروکا و ورنیکه با چالش های زیادی در انجام عملکردهای زبانی مواجه می شوند. برای این منظور مقالات مختلفی در این زمینه برای شناسایی اختلالات عملکردی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس شواهد بررسی شده، مشخص شد که آفازی بروکا بیشتر روی صحبت کردن (تولید غیر روان، مشکل در تولید جملات دستوری، نادیده گرفتن ضمایر، حروف تعریف، حروف ربط و اغلب زمان افعال)، تحریف صامت ها و مصوت ها، نوشتن، تکرار و بیان تاثیر می گذارد. در مقابل، آفازی ورنیکه شامل مشکلاتی در استفاده از کلمات مناسب (ایجاد کلمات ساختگی یا نو واژه)، خواندن، پردازش شنیداری و درک مطلب است. |
کلیدواژه ها |
آفازی، آفازی بروکا، آفازی ورنیکه، شنیدن، خواندن، صحبت کردن، نوشتن |
وضعیت: پذیرفته شده |