رویکرد سازنده‌گرایی و آموزش مهارت شنیداری: مقایسه استراتژی‌های کل گرا و جزء گرا
کد مقاله : 1143-CNF
نویسندگان
عزت اله کلانتری خاندانی *1، موسی غنچه پور2، محمد حسن فرخی برفه3، نیما دهشیری4
1استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان
2گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
4وزارت آموزش و پرورش، کرمان، ایران
چکیده مقاله
ساختن دانش به جای دریافت منفعلانه اطلاعات، فرض اصلی سازنده گرایی است. استراتژی "کل گرا" به رویکرد سازنده گرایی نزدیک است زیرا از معنا و مفهوم شروع میشود و بهترین استفاده را از دانش، موقعیت و زمینه های فراگیران به عمل می آورد. در مقابل " جزء گرایی " بر صداها و ساختارهای زبانی برای ایجاد معنا تمرکز دارد. هر چند به نظر میرسد که استراتژی "کل گرایی" در آموزش درک شنیداری مؤثرتر است، اما رویکرد "جزء گرا" برای آموزش درک شنیداری در توسعه راهبردهای شنیداری مؤثر است و با یافته‌ها و آزمایش‌های روان‌شناختی نیز مورد تایید قرار گرفته است هر چند که تردیدهایی وجود دارد. لذا پژوهش حاضر برای روشن کردن اثر بخشی راهبردهای گوش دادن با دو استراتژی ذکرشده، انجام شده است. فراگیران دوره های کتاب Top Notch که به طور تصادفی انتخاب شده بودند به مدت چهارهفته دردو گروه مجزا، مورد آموزش قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان قبل از انجام این پروژه، پیش آزمون را انجام دادند. علاوه بر این، یک آزمون نهایی با سختی مشابه برای همه شرکت کنندگان پس از انجام آموزش به عنوان بخشی از مطالعه،برگزار گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس (ANOVA) و کوواریانس (ANCOVAV) استفاده شد. یافته ها نشان داند که تأثیر استراتژی "کل گرا" بر درک شنیداری بسیار قابل توجه است. نتایج همچنین نشان داند که فرض نرمال بودن خطاهای مدل برای تمامی متغیرها پذیرفته شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل واریانس نشان داد که اختلاف بین میانگین‌های گروه ها از نظر آماری معنی‌دار است. مقایسه میانگین و انحراف معیار ها نیز یافته ها را تایید کردند و نشان داند که استراتژی "کل گرا" بر درک بهترفراگیران تأثیر دارد.
کلیدواژه ها
سازنده گرایی، استراتژی ها، کل گرایی، جزء گرایی، درک شنیداری
وضعیت: پذیرفته شده