هوش هیجانی بر یادگیری زبان در دانش آموزان EFL |
کد مقاله : 1142-CNF |
نویسندگان |
محمد مهدی زارع علی آبادی * آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، یزد، یزد |
چکیده مقاله |
چکیده: هوش عاطفی یکی از عواملی است که پتانسیل ما را نشان میدهد. بنابراین ضروری است که بدانیم چقدر قوی است و بر یادگیری زبان تاثیر میگذارد. تحقیقات قبلی بر همان پاسخ قدیمی تکیه کردهاند: هرچه هوش بیشتری داشته باشید، میتوانید بیشتر یاد بگیرید، و تفاوت ندارد در چه موردی باشد. آنها EQ را به عنوان یک عامل مهم برای یادگیری صحبت کردن معرفی کردند. اما اخیرا توجه شدهاست که EQ در یادگیری زبان ضروری نیست. در این تحقیق، ما رابطه دو طرفه بین EQ و سطح انگلیسی دانشجویان را مورد مطالعه قرار میدهیم. جامعه آماری این تحقیق ۱۰۰ دانشآموز دبیرستانی با هوش عاطفی و روانی زبان انگلیسی است. دادهها با استفاده از آزمون هوش هیجانی (SSEIT) و آزمون تعیین جایگاه زبان انگلیسی جمعآوری شد. دادههای پرسشنامه SSEIT با نمرات آزمون تعیین سطح روانی زبان انگلیسی مطابقت داده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه نشان میدهد که یک همبستگی دو دامنه ملایم بین EQ و یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. در مهارتهای فرعی، دانش آموزان در درک و استفاده از احساسات خود خوب هستند اما درک غیر کلامی دیگران را دریافت نمیکنند. بیشتر دانش آموزانی که نمرات شیوایی بالاتری داشتند، نمرات هوش عاطفی بالاتری نیز داشتند اما برعکسش درست نبود. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: پیشرفت، هوش هیجانی، شیوایی، یادگیری زبان، دانش آموزان، درک و استفاده از احساسات |
وضعیت: پذیرفته شده |