بررسی رابطه تاب آوری و پیشرفت تحصیلی با سبک های تفکر |
کد مقاله : 1141-CNF (R1) |
نویسندگان |
پروین سالاری چینه *1، نگین سالاری چینه2 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان 2کارشناسی ارشد ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان- دبیر ریاضی آموزش و پرورش شهرستان جیرفت |
چکیده مقاله |
چکیده هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی رابطه سبک های تفکر، تاب آوری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی دوره متوسطه شهرستان جیرفت در سال تحصیلی 1400- 1401 می باشد.روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای چند مرحله ای است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سبک های تفکر و تاب آوری استفاده شده است. برای این منظور پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ شامل 40 سؤال و پرسشنامه تاب آوری کانر دیویدسون شامل 33 سؤال بر روی یک نمونه 301 نفری از دانش آموزان(شامل 164 دختر و 137 پسر)اجرا شد.در این پژوهش از آزمون های کای دو، آزمونT و آزمون لون برای مقایسه و از آزمون های پیرسون و اسپیرمن و مدل رگرسیون خطی چند متغیره برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان داد: بین سبک های تفکر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد بطوریکه سبک تفکر برون نگر پیش بینی کننده تاب آوری است؛ وهمچنین سبک های تفکر قضاوتگر و برون نگر با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی دار مستقیم دارند.بین سبک های تفکر دانش آموزان و تاب آوری آنها نیز رابطه معنی دار وجود دارد؛ بطوریکه سبک های تفکر قانون گذار، اجرایی و قضاوت گر با تاب آوری رابطه معنی دار مستقیم دارند.بین تاب آوری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز رابطه معنی دار مستقیم وجود دارد یعنی با افزایش تاب آوری دانش آموزان پیشرفت تحصیلی آنها نیز افزایش می یابد.ودرپایان محدودیت های پژوهش وپیشنهاداتی ارائه گردیده است. واژه های کلیدی: سبک های تفکر، تاب آوری، پیشرفت تحصیلی. |
کلیدواژه ها |
واژه های کلیدی: سبک های تفکر، تاب آوری، پیشرفت تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده |