بررسی نیازهای حرفه ای نومعلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در درس آموزش زبان
کد مقاله : 1140-CNF
نویسندگان
پروین سالاری چینه *1، زهره احمدی پور اناری2
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای حرفه ای نومعلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در درس آموزش زبان بود. این تحقیق به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمان بودند که 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که ضریب پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 91/0بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس)استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از این بود که توانایی دانشجو معلمان در چهار بعد واژه آموزی ، دانش زبانی، رسم الخط و برگرداندن شعر به نثر از حد متوسط کمتر بود و بین دانشجو معلمان پسر و دختر در توانایی واژه آموزی و دانش زبانی تفاوت معنادار در سطح 01/0 ودر دانش رسم الخط تفاوت معنادار در سطح 05/0 وجود دارد. همچنین در توانایی برگردان شعر به نثر بین دانشجو معلمان دخترو پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
کلید واژه ها : واژه آموزی، دانش زبانی، نیازهای حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان
کلیدواژه ها
واژه آموزی، دانش زبانی، نیازهای حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده