بررسی رابطه بین آموزش نگاشت مفهومی و بهبود درک مطلب در بین دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رفسنجان |
کد مقاله : 1139-CNF-FULL |
نویسندگان |
زهرا درگاهی پور *1، سمانه برخوردار2 1دبیر آموزش و پرورش 2استادیار |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نگاشت مفهومی بر خواندن و درک مطلب دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول صورت گرفت .طرح پژوهش از نوع کمی -کیفی با مصاحبه نیمه ساختار یافته ، پیش آزمون -پس آزمون و انجام پرسشنامه محقق ساخته بود . جامعه آماری 115نفر از دانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 1402بودند و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . پیش آزمون انجام شد، شرکت کنندگان داوطلبانه در مصاحبه شرکت کردند . با توجه به کد های حاصل شده سوالات پرسشنامه تنظیم گردید . روایی صوری توسط دو تن از اساتید و روایی محتوایی با توجه به نتایج حاصله از گروه پایلوت توسط آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد . آموزش نگاشت مفهومی در درک مطلب با سه پارامتر بصری متفاوت در سه گروه همگن در شش جلسه انجام شد . در پایان دوره پس آزمون و پرسشنامه برگزار گردید . داده ها با نرم افزار SPSS بررسی شد . نتایج نشان داد بین آموزش نگاشت مفهومی و یادگیری خواندن و درک مطلب رابطه مثبت وجود دارد .بنابراین با آموزش نگاشت مفهومی می توانیم شاهد این باشیم که دانش آموزان به نتایج بالاتر در خواندن و درک مطلب دست یابند . |
کلیدواژه ها |
نگاشت مفهومی، درک مطلب، خواندن |
وضعیت: پذیرفته شده |