یادگیری از طریق برنامه ریزی عصبی-کلامی : تأثیر تکنیک های ان.ال.پی بر یادگیری و یاد سپاری لغات زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1138-CNF-FULL |
نویسندگان |
احمد رمضانی * دبیر زبان / شهرستان انار |
چکیده مقاله |
برخلاف باور بسیاری از مردم، یادگیری تنها ازطریق مطالعه و تکرار صـورت نمـی پـذیرد، بلکـه حجم زیادی از یادگیری به صورت طبیعی و از راه تجربه اتفاق می افتد. تکینک هـای یـادگیری در برنامه ریزی عصبی- کلامی( ان.ال.پی ) نیز بر اسـاس یـادگیری عملـی و کـشف روش هـای مختلف تفکر می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر گذاری یکی از استراتژی های برنامه ریزی عصبی-کلامی و مقایسه آن با دیگر روش های یادگیری و یادسپاری لغات انجام شد.روش پژوهش، آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 35دانش آموز از دوره متوسط دوم به طور تصادفی انتخاب شدند . کلمات هدف بنا به نیاز شامل واژگان غیرملموس و کم استفاده اما قابل تصور بودند .برای تعیین سطح دانش زبانی و همگن ساختن نمونه آماری از پیش آزمون استفاده شد. در ادامه یک هفته پس از آخرین جلسه یادگیری، پس آزمون از دانش آموزان گرفته شد. نتایج نشان داد که روش های متفاوت دارای اثر بخشی متفاوتی اند که در ادامه به آنها پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی : برنامه ریزی عصبی-کلامی ، یادسپاری لغات ،تجسم فکری ، نیمکره فعال ، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده |