اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظم‌دهی بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی
کد مقاله : 1137-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
وحید منظری توکلی *
کرمان دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظم دهی بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه‌ آماری کل دانشجویان پسر رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان در سال تحصیلی 1401 بودند. شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه به پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی پاسخ دادند، تعداد 30 دانشجو که بیشترین نمره اهمال‌کاری را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی به عنوان پیش‌آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آموزش راهبردهای خودنظم‌دهی روی گروه آزمایش در 8 جلسه اعمال شد. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامه فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای خودنظم دهی بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان در سطح P<0/01 تاثیر معناداری دارد. بنابراین آموزش خودنظم دهی در جهت استفاده از راهبردهای شناختی و راهبرد فراشناختی به دانشجویان ارائه شود تا کمتر شاهد اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان باشیم.
کلیدواژه‌ها: راهبردهای خودنظم دهی، اهمال کاری تحصیلی، دانشجویان، آموزش زبان انگلیسی.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: راهبردهای خودنظم دهی، اهمال کاری تحصیلی، دانشجویان، آموزش زبان انگلیسی.
وضعیت: پذیرفته شده