بررسی نگرش دبیران نسبت به آموزش زبان انگلیسی در مدارس با توجه به فرهنگ بومی
کد مقاله : 1135-CNF-FULL (R3)
نویسندگان
زهرا کوشی *
علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ،کرمان، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دبیران نسبت به آموزش زبان انگلیسی در مدارس با توجه به فرهنگ بومی انجام شد. روش پژوهش کمی بود. جامعه آماری دبیران زبان انگلیسی مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان های استان کرمان در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند. نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سنجش میزان تفکر انتقادی نسبت به گسترش زبان انگلیسی بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش آماری رش بررسی شد و ضریب آن 83/0 محاسبه شد. پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ (85/0) محاسبه شد. نتایج نشان داد که در ارتباط با هر سه سازه سلطه زبان و فرهنگ انگلیسی،آموزش فرهنگ انگلیسی و جایگاه فرهنگ بومی در کلاس‌های زبان انگلیسی، دبیران زن نگرش منتقدانه تری نسبت به دبیران مرد دارند. همچنین نتایج نشان داد دبیرانی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند معتقدند که جایگاه فرهنگ بومی در کلاس‌های زبان انگلیسی باید حفظ گردد و یادگیری زبان انگلیسی باید در خدمت فرهنگ و هویت ملی باشد و معلمان دیدگاه مثبتی نسبت به گنجاندن محتوای فرهنگی در تدریس دارند و بر این باورند که کتاب‌های درسی با در نظر گرفتن جنبه‌های فرهنگی کشور بیگانه طراحی و تدوین شده‌اند در حالی که باید بر اساس فرهنگ کشور ایران بومی سازی گردند.
کلیدواژه ها
فرهنگ بومی، فرهنگ بیگانه، آموزش زبان انگلیسی
وضعیت: پذیرفته شده