تحلیل انتقادی کتاب پراسپکت 3 بر اساس رویکرد شناختی گراشا-ریچمن
کد مقاله : 1122-CNF-FULL
نویسندگان
محمد حسین پورجمعه *
گروه اموزشی زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کرمان
چکیده مقاله
مجموعه پراسپکت کتاب درسی انگلیسی است که توسط سرویس آموزش توزیع شده است تا دانش آموزان دوره اول متوسطه در ایران را برای ایجاد شایستگی ارتباطی خود توانمند سازد. این مطالعه با استفاده از چارچوب پنج سبک گراشا و ریچمن (1996) برای تجزیه و تحلیل متن، حوزه‌های متنوعی از پراسپکت 3 را برای اندازه‌گیری میزان تعادل کتاب درسی بین فعالیت‌هایی که یادگیرنده مستقل، یادگیرنده وابسته، یادگیرنده اجتنابی، یادگیرنده مشارکتی و یادگیرنده رقابتی را هدف قرار می‌دهند، ارزیابی کرد. . برای به حداکثر رساندن مشروعیت، چندین بار در پرتو چهارچوب پنج سبک به طور کامل تجدید نظر شد. تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها و دستورالعمل‌های ارائه‌شده در بخش‌های آموزشی در کتاب دانش‌آموز، تعادل تقریبی بین پنج سبک را نشان می‌دهد تا زمانی که مربیان توسط راهنمای معلم آموزش ببینند و مطابق با آن عمل کنند. نتایج نشان داد که، مطابق با استاندارد های روش آموزش ارتباطی اکثریت تمرین ها در پراسپکت 3 شامل یادگیرندگانی با موضوعات قابل تشخیص و با بسامد بالا در رویدادهای کلاس درس می شد و از آنها درخواست می کرد در فعالیت ها به صورت انفرادی، دوتایی و گروهی شرکت کنند. بخش‌های متعددی با تمرکز در هماهنگی روی دو یا چند سبک به طور همزمان، یک هدف چند منظوره را برآورده کردند، بنابراین، استراتژی‌ها و تولید خروجی را توسعه دادند و به دانش‌آموزان اجازه دادند تا شایستگی ارتباطی خود را توسعه دهند.
کلیدواژه ها
(مجموعه پراسپکت ، چارچوب پنج سبک، استراتژی های توسعه، شایستگی ارتباطی، روش آموزش ارتباطی)
وضعیت: پذیرفته شده