همراستا سازی منابع منفرد محیط اصطلاحی: یک روش جامع غیر خطی برای ایجاد تسلط عملی کاربرد اصطلاحات در فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی |
کد مقاله : 1106-CNF-FULL |
نویسندگان |
بابک شهام * استادیار/ گروه آموزش زبان گلیسی، دنشکده مدیریت و زبانهای خارجی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال |
چکیده مقاله |
هدف مقاله حاضر هم راستاسازی منابع پراکنده کاربرد اصطلاحات در جهت هم افزایی برای به کارگیری گفتمان اصطلاحی است که زیربنای تسلط عملی زبان انگلیسی است. ازاینرو در این جستار یک ابزار غربالگری منابع مختلف آموزش اصطلاحات طراحی شده تا منابع منفرد را در آموزش اصطلاحات همسو نماید. درطراحی ابزار محیط اصطلاحی، سازه های زیربنایی توانش اصطلاحی از ادبیات موجود گلچین شده اند. نتایج نشان می دهد که روش های مرسوم تدریس اصطلاحات تابع شیوه های ایده آل گرا هستند. درواقع، غالب روش های آموزش دچار نوعی محدودنگری در بکارگیری منابع درآموزش اصطلاحات می باشد. در این راستا ابزاری بنام ابزار غربالگری محیط اصطلاحی ساخته ایم تا بتوانیم به تعیین و تبعیین منابع منفرد و گسسته موجود در کاربرد عملی و تسلط بر اصطلاحات بپردازیم. مدل اندازه گیری یاد شده یک پرسشنامه پیمایشی مبتنی بر کتب و مقالات موجود در باب توانش عملی اصطلاحات و تعبیرات است. برای تعیین میزان تناسب مدل پیشنهادی و داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه از روش تحلیل عوامل سازنده و با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری استفاده شده است. نتایج و استنباط حاصله گویای آن است که ابزار ارائه شده هم افزا بوده و بر رویکردهای خطی بدست آمده از آزمایش های مبتنی بر فرضیه صفر تفوق دارد. رویکرد غیرخطی یاددهی و یادگیری اصطلاحات باید قطعا یک رویکرد غیرگسسته و جمع افزا باشد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: توانش اصطلاحی، منابع توانش اصطلاحی، تسلط زبانی، محیط توانش اصطلاحی، رویکرد خطی |
وضعیت: پذیرفته شده |