تاثیر تشابهات فرهنگی در یادگیری مهارت درک مطلب زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1105-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
فاطمه اسکندری * دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان کرمان |
چکیده مقاله |
بیش از یک سده است که رابطه متقابل زبان و فرهنگ اذهان بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول کرده است. در واقع زبان یکی از بخش های عمده و تجلی گر میراث فرهنگی هر جامعه است. در پژوهش حاضر که یک پژوهش توصیفی_تحلیلی است، تلاش شده است تا تاثیر تشابهات فرهنگی در یادگیری مهارت درک مطلب زبان انگلیسی بررسی شود. به منظور نیل به این هدف، با تکیه بر اصل نسبیت زبانی ، دو درک مطلب با موضوعی یکسان اما محتوایی متفاوت در اختیار دو گروه 20 نفره از دانش آموزان پایه دوازدهم قرار گرفته و در پایان به وسیله پرسشنامه از آنها نظرسنجی شده است. این پرسشنامه مواردی همچون میزان سهولت یا دشواری متن و تعداد کلمات ناشناخته از نظر دانش آموزان را شامل می شود. پس از گردآوی داده های حاصل از پرسشنامه دو گروه، اطلاعات به صورت آماری درآمده و به مقایسه و تحلیل استنباطی آنها پرداخته شده است. با استناد به تحلیل انجام شده نتیجه گرفته می شود که زبان آموزان گروه اول که متن آنها بر پایه شباهت های فرهنگی بود، نسبت به گروه دوم، درک بهتری از موضوع داشتند و قادر به حدس کلمات ناشناخته بودند. بنابراین بین یادگیری زبان و فرهنگ ارتباط نزدیکی وجود دارد. شباهت های فرهنگی تأثیر به سزایی در تسهیل یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان دارند. |
کلیدواژه ها |
شباهت های فرهنگی، یادگیری زبان انگلیسی، اصل نسبیت زبانی، رابطه متقابل، فرهنگ |
وضعیت: پذیرفته شده |