ارزشیابی مجازی در آموزش زبان انگلیسی: چالش ها و فرصت ها
کد مقاله : 1104-CNF-FULL (R2)
نویسندگان
مهدی بابائی درچه *1، امیر علی عسگری2
1پردیس شهید باهنر اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
2پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
ارزشیابی فراگیران در فرایند یادگیری-یاددهی، همواره عنصری ضروری و کارآمد بوده که از گسترده ترین موضوعات آموزشی است. همسو با نیاز روز افزون سیستم های آموزشی به ارزشیابی مجازی، پژوهش حاضر به طبقه بندی چالش ها و فرصت های به وجود آمده در ارزشیابی مجازی زبان انگلیسی پرداخته، و پیشنهاد هایی را در راستای رویارویی با این چالش ها ارائه داده است. طبق مطالعات انجام گرفته بر روی تحقیقات و کتب منتشر شده، فرصت های ارزشیابی مجازی به سهولت در برگزاری آزمون های آنلاین، افزایش خودمختاری زبان آموزان، و توانایی ارائه بازخورد فوری دسته بندی می شوند. از مهم ترین چالش های حاضر در این حوزه به عدم اعتبار پاسخگویی که شامل تقلب و سرقت ادبی است، عدم برخورداری آزمون های مجازی از روایی و پایایی و همچنین افزایش حجم کار معلمان اشاره شده است. پژوهش حاضر به دنبال آن است که با تمرکز بر دو موضوع ارزشیابی تکوینی و پایانی به بررسی فرصت ها و چالش های به وجود آمده در آزمون های مجازی بپردازد. همسو با ناتوانی روش های ارزشیابی مرسوم قبل از گسترش آموزش مجازی برای پاسخگویی به نیازهای به وجود آمده، ابزار های آنلاین برای ارزشیابی زبان آموزان مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. در نهایت، تحقیقات پیشین در این زمینه مورد بازبینی و مباحثه و مرور قرار گرفته اند.
کلیدواژه ها
ارزشیابی مجازی، بازخورد فوری، چالش های ارزشیابی مجازی، خودمختاری زبان آموزان، ابزارهای ارزشیابی آنلاین
وضعیت: پذیرفته شده