راهبردهای آموزش واژه در کتاب ویژن یک: مطالعه‌ای براساس رویکرد انتقادی
کد مقاله : 1103-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
علی امیدوار *1، موسی غنچه پور2
1دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2استادیار دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
چکیده
به طور کلی واژه پایه و اساس یادگیری تمام زبان‌هاست. به ویژه در یادگیری زبان‌های بیگانه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. کتاب‌های درسی به عنوان بخش مهم فرایند یاددهی-یادگیری، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های یادگیری زبان هستند. بنابراین افرادی که در حوزه تهیه و تولید محتوای آموزشی، به ویژه کتب درسی دوره دوم متوسطه فعالیت می‌کنند، باید نسبت به محتوایی که در کتاب درسی درج می‌کنند، حساس و مراقب باشند. این تحقیق توصیفی- تحلیلی نگاهی انتقادی براساس رویکرد انتقادی کارتر (2013) یا همان تئوری نمودهای ذهنی، به راهبردهای آموزش واژه در کتاب ویژن یک (کتاب درسی زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان پایه دهم در ایران) به عنوان نمونه آماری می‌اندازد. داده‌ها از طریق یک نمون برگ محقق ساخته بر طبق هفت راهبرد انتقادی برای بهبود و توسعه یادگیری انتقادی واژه، جمع‌آوری و تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که راهبردهای انتقادی واژه به میزان 52 درصد در کتاب ویژن یک استفاده شده است. تحلیل آماری داده‌ها نشان داد که در کتاب مذکور به میزان کمی از راهبردهای انتقادی آموزش واژه استفاده شده است. همچنین تفاوت معناداری میان کاربرد این راهبردها در بخش‌های متفاوت کناب مشاهده نشد. بررسی فراوانی راهبردها نشان می‌دهد که راهبرد استفاده از سرنخ‌های متن رایج‌ترین راهبردهای انتقادی است و در نتیجه در کتاب ویژن یک بیشتر استفاده شده است. علاوه بر این، یافته‌ها نشان می‌دهند که معرفی اجزای کلمه، استفاده از زبان تلویحی و کاربرد شناختی، راهبردهای کمتر استفاده شده در کتاب ویژن یک می‌باشند.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: واژه، کارتر، کتاب ویژن یک، راهبردهای انتقادی، کتاب درسی
وضعیت: پذیرفته شده