اولویت یادگیری در کتاب ویژن یک: پژوهشی از منظر راهبردهای وارک
کد مقاله : 1101-CNF-FULL
نویسندگان
موسی غنچه پور *1، مهدیه پاک زاد مقدم2
1گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2آموزش و پرورش کرمان، کرمان، ایران
چکیده مقاله
تولید محتوای آموزشی مناسب به لحاظ سبک‌های یادگیری برای همه مربیان اولویت است. فراگیران نیز به مطالب آموزشی که هماهنگ با سبک‌های یادگیری باشد بهتر پاسخ می‌دهند. افزون بر این، استفاده از سبک‌های یادگیری متنوع در آموزش رضایت و پیشرفت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. هدف این مطالعۀ توصیفی- تحلیلی، بررسی محتوای کتاب زبان انگلیسی ویژن یک در پایۀ دهم دبیرستان بر اساس سبک‌های یادگیری فلمینگ (2010) است. از روش تحلیل محتوا برای تحلیل متون و فعالیت‌های کتاب‌های دانش‌آموزان و کار که نمونه آماری این پژوهش هستند از طریق کاربرگ محقق-ساختۀ روا و پایا برپایۀ رویکرد وارک استفاده شد. در گردآوری داده‌ها، همۀ بخش‌های کتاب مطالعه و با توجه به کاربرگ داده‌ها جمع‌آوری و دسته‌بندی شدند. نتایج مؤید تفاوت معنادار سبک‌های یادگیری به کار رفته در کتاب آموزشی فوق است حال آنکه تفاوت معناداری میان درس‌ها و بخش‌های آنها به لحاظ فراوانی سبک‌ها وجود ندارد. یافته‌ها نشان می‌دهند که توزیع راهبردهای یادگیری در همۀ بخش‌ها یکسان نیست. در بخش‌های گفتگو و آنچه یاد گرفتید از هر چهار سبک استفاده شده است. فعالیت نوشتار در رتبه بالاتری در مقایسه با فعالیت‌های آماده شدن و واژه‌ها وعبارت‌های جدید قرار دارد. رتبه سبک حرکتی بالاتر از خواندن/ نوشتار بود. افزون بر این، سبک‌های دیداری و شنیداری در پایین‌ترین سطح قرار داشتند. بنابراین یک نوع عدم توازن در کاربرد سبک‌های یادگیری در این کتاب آموزشی مشاهده می‌شود. به طور کلی، میزان استفاده از سبک‌های یادگیری به لحاظ مقولۀ کیفی تقریباً مناسب است.
کلیدواژه ها
واژه های کلیدی: شنیداری، سبک های یادگیری، وارک، دیداری، دبیرستان
وضعیت: پذیرفته شده