بررسی میزان اثربخشی درس فلسفه معلمی آموزش زبان انگلیسی در ایجاد علاقه به حرفه معلمی در دانشجو معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1100-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
ابوالفضل خدامرادی * گروه زبان انگلیسی- دانشگاه فرهنگیان - تهران - ایران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی درس «فلسفه معلمی آموزش زبان انگلیسی» در ایجاد علاقه به حرفه معلمی در دانشجو معلمان رشته دبیری زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان بود. بدین منظور 91 نفر از دانشجو معلمان ترم اول رشته زبان انگلیسی در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. در یک مصاحبه ساختاریافته از آزمودنیها خواسته شد تا میزان اثربخشی این درس در ایجاد علاقه به حرفه معلمی در آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و دلایل این اثربخشی را ذکر نمایند. تجزیهوتحلیل آمار توصیفی نشان داد 87% دانشجو معلمان اثربخشی این درس را در ایجاد علاقه به حرفه معلمی خوب و بسیار خوب ارزیابی کردند. همچنین تجزیهوتحلیل کیفی از طریق نرمافزار MAXQDA نشان داد عوامل و یا دلایل موفقیت این درس در دستیابی به این هدف قصد شده در چهار کد محوری « مؤلفههای فردی»، « مؤلفههای حرفهای»، « مباحث مطرحشده»، و «عملکرد استاد درس فلسفه معلمی» قابلتقسیم بندی میباشد. با توجه به این نتایج میتوان نتیجه گرفت که این درس دانش محتوایی-تربیتی (PCK) ظرفیت و پتانسیل ایجاد علاقه در دانشجو معلمان به حرفه معلمی را دارا است. بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهادهایی برای سیاستگذاران، برنامه نویسان درسی و اساتید دانشگاه فرهنگیان ارائه میگردد. |
کلیدواژه ها |
فلسفه معلمی، علاقه به حرفه معلمی، دانش محتوایی-تربیتی، برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده |