تاثیر هوش کلامیزبانی بر مهارت درکمطلب دانشجومعلمان زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1096-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
سپیده سلمانی * آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
درکمطلب یک مهارت مهم برای حرکت در دنیای متنی اطراف ما است و نقش مهمی در نظام آموزشی ایفا می کند. هوش کلامیزبانی با توانایی افراد در استفاده از کلمات و زبان مرتبط است. این پژوهش کمی با هدف بررسی تاثیر هوش کلامیزبانی بر درکمطلب انجام شد. شرکتکنندگان 37 نفر(10 مرد و 27 زن) از جمعیت 150 نفری دانشجومعلمان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان بودند.ابزارهای این پژوهش دو پرسشنامه بود: آزمون نوع هوش (گاردنر، 1999) و آزمون درکمطلب تافل. آزمون نوع هوش 40 سئوال داشت. درکمطلب دارای 5 پاراگراف بود و شرکتکنندگان باید به 9 سئوال پاسخ میدادند، اما این تست از 10 نمره بود زیرا باید برای یکی از سئوالات دو گزینه انتخاب میکردند. ابتدا شرکتکنندگان در آزمون هوش شرکت کردند. سپس براساس هوش کلامیزبانی بالا و پایین و همچنین جنسیت به دو گروه تقسیم شدند. سپس در آزمون درکمطلب شرکت کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی نمونهای مستقل برای مقایسهی کار دانشجویان دختر و پسر که دارای هوش کلامیزبانی بالا و پایین در درکمطلب بودند، استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین هوش کلامیزبانی وتوانایی درکمطلب رابطهی معناداری وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
هوش چندگانه، هوش کلامی زبانی، درک مطلب |
وضعیت: پذیرفته شده |