تاثیر برون گرایی و درون گرایی بر یادگیری دستور زبان
کد مقاله : 1095-CNF-FULL
نویسندگان
آرمان رئیسی آهوان *
دانشگاه فرهنگیان خواجه نصرالدین طوسی کرمان
چکیده مقاله
با توجه به نقش مهم تیپ های شخصیتی مختلف در یادگیری زبان به طور کلی و کسب دستور زبان دوم به طور خاص، این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر بالقوه تیپ های شخصیتی برون گرا/درون گرا بر دستور زبان دانش آموزان پایه دوازدهم متوسطه است. این تحقیق بر اساس داده های کمی است. در این تحقیق از آزمون MBTI (Myers Briggs) که شامل 60 سوال است برای تعیین تیپ شخصیتی دانش آموزان استفاده شد. به این ترتیب دانش آموزان از نظر تیپ شخصیتی به دو گروه تقسیم شدند. برای همگن سازی دانش آموزان از آزمون اولیه شامل 30 سوال طراحی شده توسط محقق استفاده شد تا فراگیران درون گرا و برون گرا بتوانند در یک دوره آموزشی شامل 3 جلسه با شرایط یکسان شرکت کنند. پس از پایان دوره آموزشی از دانش آموزان آزمون جامع دروس تدریس شده گرفته شد. پس از تجزیه و تحلیل و بررسی داده ها، نتایج نشان می دهد که برون گرا ها در درک دستور زبان بهتر از درون گرا ها عمل می کنند.
کلیدواژه ها
کلید واژه: برون گرا، دستور زبان، درون گرا، یادگیری، شخصیت
وضعیت: پذیرفته شده