تاثیر چند رسانه ای بر روی درک مهارت شنیداری دانش اموزان متوسطه دوره دوم در ایران
کد مقاله : 1092-CNF-FULL
نویسندگان
هانیه زارع *
گروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
چکیده مقاله
یکی از زمینه‌هایی که در آن می توان از زبان‌آموزی فعالیت محور بهره گرفت استفاده از چند رسانه به عنوان منبعی مفید برای فراگیری زبان است. بسیاری از آموزگاران زبان انگلیسی از چندرسانه ها برای تکمیل منابع و مواد موجود استفاده می‌کنند‌. هدف این پژوهش بررسی تاثیر چندرسانه بر درک شنیداری دانش‌آموزان ایرانی در مقطع متوسطه دوم است. بدین منظور، محقق از یک طرح گروه کنترل پیش از آزمون-پسا آزمون شبه آزمایشی استفاده کرد. ۶۰ دانش‌آموز دبیرستانی دختر ایرانی که در یکی از دبیرستان‌های ایران درس انگلیسی داشتند از طریق روش نمونه‌گیری آسان در قالب دو کلاس کامل به عنوان نمونه‌های این پژوهش انتخاب شدند. سپس، این دو گروه به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزاری که به منظور جمع آوری داده به کار گرفته شد شامل یک نمونه مدرک اولیه در زمینه آزمون شنیداری زبان انگلیسی می‌شد که از آن به عنوان پیش آزمون و پسا آزمون و فیلم دانش پرخطر استفاده شد. در جلسات آموزشی، گروه آزمایشی از چندرسانه بهره می‌گرفت اما گروه کنترل در هیچ جلسه آموزشی شرکت نکرد. تحلیل داده‌های مربوط به پژوهش از‌ طریق آزمون نرمال بودن داده، آمار توصیفی و تحلیل کواریانس در سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که چندرسانه تاثیر چشمگیری بر درک شنیداری دانش‌آموزان ایرانی در مقطع متوسطه دوم دارد. یافته‌های پژوهش چندین کاربرد آموزشی برای زبان‌آموزان، دبیران و تهیه‌کنندگان برنامه درسی دارد.
کلیدواژه ها
واژگان‌کلیدی: فیلم، دانش‌آموزان مقطع دبیرستان، درک شنیداری، چندرسانه، زبان‌آموزی فعالیت محور
وضعیت: پذیرفته شده