تحلیل راهبرد های خواندن انتقادی در ویژن ۳
کد مقاله : 1089-CNF-FULL
نویسندگان
سعید صالحی *
گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
چکیده مقاله
هدف این مطالعه تحلیل این است که آیا راهبرد های خواندن انتقادی در مجموعه ویژن گنجانده شده است یا خیر. کتاب هدف ما در این مقاله ویژن 3 که کتاب درسی پایه دوازدهم است که در دبیرستان های ایران تدریس می شود. در راستای تحقق این پژوهش فهرستی که شامل 10 مورد از رایج ترین راهبرد خواندن انتقادی که توسط الحسبان (2019) گردآوری شده است استفاده شده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که از ده راهبرد خواندن انتقادی، تنها سه راهبرد مانند حاشیه ‌نویسی، اسکن کردن و تند خوانی و تولید سؤال در کتاب گنجانده شده است. با این حال راهبردهای پیش نمایش، حقایق در مقابل نظر، نتیجه گیری، تجزیه و تحلیل ویژگی های متن، مقایسه و تضاد، خلاصه کردن، و طبقه بندی اطلاعات به هیچ وجه در کتاب گنجانده نشده اند. یافته‌ها نشان داد که راهبردهای خواندن انتقادی در کتاب هدف به میزان قابل قبولی گنجانده نشده اند. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به اهمیت و تاثیر راهبردهای خواندن در یادگیری، پیشنهاد می شود که نتایج این مطالعه در هنگام تدوین و اصلاح کتاب ویژن 3 توسط وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: راهبردهای خواندن انتقادی، درک مطلب، ویژن ۳، دبیرستان، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده