تحلیل محتوای کتاب زبان انگلیسی پایۀ دوازدهم بر اساس مقوله‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی
کد مقاله : 1087-CNF
نویسندگان
فرشته سراج *1، فرنوش طاهریان2
1دانشگاه فرهنگیان استان سمنان
2اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان. سرگروه زبان انگلیسی استان سمنان
چکیده مقاله
چکیده:
الگوهای فرهنگی می‌توانند صراحتا در زبان و آموزش زبان بیان شوند. زبان قالبی برای ترویج و اشاعه فرهنگی است. محتوای آموزشی زبان‌ انگلیسی امروزه به ابزاری فرهنگی مبدل گشته است که آموزش پنهانی را به همراه دارد، به گونه ای که می توان از آن به عنوان ابزار تربیتی بهره برد. این مقاله با هدف واکاوی سه نماد فرهنگ ایرانی- اسلامی؛ دین، تاریخ و خانواده، کتاب‌ زبان انگلیسی پایه دوازدهم در مدارس ایران را بررسی نموده است. روش تحقیق، متن بنیاد، غیر آزمایشی و توصیفی است که بر اساس تحلیل محتوی صورت می‌پذیرد. نمونه آماری تحقیق کتاب‌ دانش‌آموز زبان انگلیسی پایه‌ دوازدهم متوسطۀ دوم(Vision3) می باشد. واحدهای تحلیل شامل واژگان، مضامین و تصاویر هستند. نتایج بررسی تحلیل محتوای فرهنگی کتاب درسی زبان انگلیسی ویژن 3، نشان می‌دهد که مقولۀ دین با فراوانی 174 ( 45 درصد ) بیشترین فراوانی، مقولۀ تاریخ با فراوانی 138 (35.6 درصد) در جایگاه دوم و خانواده با فراوانی 75 (19.4 درصد) آخرین رتبه را دارند.
کلیدواژه ها
فرهنگ ایرانی- اسلامی، کتاب درسی، آموزش زبان انگلیسی، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده