بررسی دو ماژول نگارش مشارکتی آنلاین: ویرایش همتا یا باهم نویسی؟
کد مقاله : 1086-CNF-FULL
نویسندگان
مهدی کرمی *
دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مقصودی همدان
چکیده مقاله
چالش اصلی بسیاری از زبان آموزان تسلط بر مهارت های نوشتاری زبان انگلیسی است. نوشتن مشارکتی در محیط های تعاملی می تواند نقش مهمی در حل این موضوع داشته باشد. بنابراین، مطالعه حاضر بر آن شد تا به بررسی و مقایسه تأثیر ویرایش همتا به عنوان یک راهبرد تک نویسنده در نگارش مشارکتی آنلاین و تأثیر باهم نویسی به عنوان یک راهبرد چند نویسنده بپردازد. روش نمونه گیری به کار رفته در این پروژه روش نمونه گیری در دسترس بود و بیست دانشجوی مرد کارشناسی و کارشناسی ارشد که در کلاس های نگارش زبان انگلیسی ثبت نام کرده بودند در این مطالعه شرکت کردند. یک طرح سری زمانی با شش دوره مداخله شامل سه دوره برای ویرایش همتا و سه دوره برای باهم نویسی به کار گرفته شد. در طول دوره مداخله ویرایش همتا هر شرکت کننده مقاله نوشتاری خود را می نوشت و می توانست مقالات همتایان خود را ویرایش کند. امّا هنگامی که باه نویسی استراتژی دوره مداخله بود همه شرکت‌کنندگان ملزم به نوشتن یک مقاله بودند. معنی‌داری آماری با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه با مقادیر تکراری به منظور مقایسه دوره های مداخله از نظر اثربخشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع، نتایج نشان داد که زبان‌آموزان زبان انگلیسی از طریق باهم نویسی یک مقاله به میزان بیشتری در عملکرد نوشتاری خود موفق هستند. کاربست یافته ها برای معلمان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای آموزشی نگارش انگلیسی می تواند مفید واقع شود.
کلیدواژه ها
باهم نویسی، نگارش مشارکتی آنلاین، ویرایش همتا، ماژول های نوشتن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی