تحلیل توانش ارتباطی درکتاب درسی ویژن 3 :ارزیابی تمرین ها |
کد مقاله : 1085-CNF-FULL |
نویسندگان |
مسلم احمدی * گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران |
چکیده مقاله |
کتاب های درسی، در آموزش زبان انگلیسی در ایران نقش چشم گیری دارند. یک کتاب موثر باید شامل تمرین های مناسب باشد تا بتواند به بالا بردن سطح توانش ارتباطی دانش آموزان کمک کند. هدف این پژوهش ارزیابی کارامد بودن کتاب ویژن 3 در توسعه دادن توانش ارتباطی است. تمام تمرین های موجود درکتاب با توجه به سه نوع تمرین زبانی مطرح شده توسط ریچاردز: تمرین های غیرفکری، تمرین های معنادار و تمرین های ارتباطی تحلیل شدند تا مشخص شود این کتاب به چه میزان شامل تمرین های ارتباطی است که باعث بالا بردن سطح توانش ارتباطی دانش آموزان می شود. یافته ها نشانگر آن است که تنها 10% از تمرین های کتاب از نوع تمرین ارتباطی هستند و به این نوع تمرین به اندازه کافی در کتاب توجه نشده است. این در حالیست که تمرکز اصلی کتاب بر روی تمرین های معنادار بوده که 73.33% از تمرین ها را تشکیل می دهند. تمرین های غیرفکری نیز 16.66% از تمرین ها را شامل می شوند. توسعه توانش ارتباطی امکان پذیر نیست اگر تمرکز اصلی بر روی تمرین های معنادار و غیرفکری باشد، بنابراین برای توسعه توانش ارتباطی نمی توان به طور کامل به کتاب ویژن 3 متّکی بود. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه ها: توانش ارتباطی، تمرین های زبانی، تحلیل کتاب، کتاب ویژن 3، آموزش زبان انگلیسی |
وضعیت: پذیرفته شده |