تأثیر فعال کردن دانش پیش زمینه بر درک مطلب
کد مقاله : 1079-CNF-FULL
نویسندگان
مهدیه زارعی *
دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس شهید باهنر
چکیده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر فعال سازی دانش پیش زمینه بر درک مطلب دانش آموزان زبان انگلیسی انجام شد. نمونه شامل ۳۶ نفر از دانش آموزان دختر یکی از مدارس حومه شهر جنوب ایران بود. دانش آموزان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به هر گروه یک متن داستان کوتاه مشابه داده شد با این تفاوت که برای گروه آزمایشی از برخی فعالیت های پیش از خواندن مانند بارش فکری و پرسش و پاسخ برای فعال سازی دانش پیش زمینه آن ها استفاده شد. برای هر دو گروه یک پیش آزمون و پس آزمون⸲ برای بررسی تفاوت های بالقوه مهارت های درک مطلب بین دو گروه⸲ بر اساس متن اجرا شد. با مقایسه عملکرد دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه نقش دانش پیش زمینه معلوم شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در درک مطلب دانش آموزان گروه آزمایشی پس از فعال سازی دانش پیش زمینه⸲ بهبود قابل توجهی وجود دارد و این پژوهش فعال سازی دانش پیش زمینه را به عنوان راهبردی مؤثر برای بهبود مهارت های درک مطلب دانش آموزان توصیه می کند.
کلیدواژه ها
درک مطلب⸲ دانش پیش زمینه⸲ فعالسازی⸲ فعالیت های پیش از خواندن⸲ بارش فکری
وضعیت: پذیرفته شده