اثربخشی آموزش مبتنی بر محتوای چندرسانه ای بر درک مطلب زبان آموزان زبان انگلیسی: مطالعه ای بر پایه اصول یادگیری مایر
کد مقاله : 1077-CNF-FULL
نویسندگان
زینب مهاجری *
آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
چکیده مقاله
آموزش مبتنی بر چندرسانه ای در سال های اخیر در کلاس های درس انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) محبوبیت پیدا کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر چندرسانه ای بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی انجام شد. برای این منظور از اصول یادگیری چندرسانه ای مایر به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. این پژوهش با نمونه ای متشکل از 60 زبان آموز دختر 16 تا 18 ساله ایرانی انجام شد. شرکت کنندگان پس از همگن سازی از نظر سطح تسلط به زبان انگلیسی بر اساس نتایج آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT)، به دو گروه مساوی تقسیم شدند: یک گروه آزمایشی که آموزش چندرسانه ای دریافت کردند و یک گروه شاهد که براساس روش های سنتی آموزش دیدند. عملکرد زبان آموزان در زمینه درک مطلب از طریق پیش آزمون-پس آزمون سنجیده شد. نتایج نشان داد بین عملکرد دوگروه در درک مطلب تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش در پاسخ به سوالات پس آزمون از گروه شاهد بهتر عمل کرد. این پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر چندرسانه ای که از اصول مایر پیروی می کند تاثیر مثبتی بر درک مطلب زبان آموزان دارد و می تواند ابزار موثری برای بهبود درک مطلب زبان آموزان زبان انگلیسی باشد.
کلیدواژه ها
آموزش مبتنی بر چندرسانه ای، اصول یادگیری مایر، درک مطلب، زبان آموزان زبان انگلیسی
وضعیت: پذیرفته شده