معنویت معلمان در دوران پساکرونا و تاثیر آن بر امید به آینده و استرس ناشی از تغییر |
کد مقاله : 1074-CNF-FULL (R2) |
نویسندگان |
معصومه احمدی *1، ناصر صبوریان زاده2 1دانشگاه فرهنگیان اراک. گروه زبان انگلیسی 2گروه زبان انگلیسی٬ دانشگاه فرهنگیان٬ اراک٬ ایران |
چکیده مقاله |
ناامیدی و استرس یکی از شایع ترین مشکلات روانی معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا (کووید-19) و پس از آن است. این پژوهش با هدف شناسایی رابطه معنویت معلمان مقطع متوسطه اول و دوم به عنوان یک ضرورت در ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری با امید به آینده و استرس ناشی از تغییر با استفاده از روشهای کمی و کیفی انجام شد. بدین منظور، ۱۶۳ معلم مرد و زن با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه معنویت/مذهبیت آیرونسون-وودز، پرسشنامه امید بزرگسالان (AHS) و پرسشنامه استرس ناشی از تغییر بود. در بین معلمان شرکت کننده در این تحقیق، ۶۴ درصد ۱۰۴ خانم معلم خانم (۶۴٪) با میانگین سنی ۲۷ سال بودند. اکثریت شرکت کنندگان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا (۵۸٪) و مابقی دارای مدرک لیسانس (۴۲٪) بودند. پس از کنترل جنسیت، نتایج آزمون پیرسون نشان داد که معنویت با استرس ناشی از تغییر رابطه منفی و قوی دارد (r = -0.87; p < .001). یافتهها دلالت بر این موضوع داشتند که هر چه معنویت بالاتر باشد، امیدواری بیشتر است که نشاندهنده همبستگی مثبت و قوی (r=0.92) بین این دو متغیر است. این یافتهها پس از مصاحبه با ۱۳ معلم که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، مجدد مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها نقش مهم معنویت را در حمایت از معلمان در طول موجهای بعدی کووید-۱۹ برجسته می سازد. این موضوع باید در برنامه های ضمن خدمت تربیت معلم مدنظر قرار گیرد تا استرس معلمان کاهش یابد و امید به آینده در آنها تقویت شود. |
کلیدواژه ها |
استرس ناشی از تغییر، معنویت، امید، ویروس کرونا |
وضعیت: پذیرفته شده |