تحلیل تصاویر استفاده شده در کتابهای درسی انگلیسی دبیرستان ایران |
کد مقاله : 1063-CNF (R1)-FULL |
نویسندگان |
محمد هادی بخشنده پور * دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران |
چکیده مقاله |
تصاویر استفاده شده در کتابهای درسی زبان نقش مهمی در تقویت تجربه یادگیری دانشآموزان دارند. این پژوهش با هدف تحلیل کاربرد و فراوانی تصاویر استفاده شده در کتابهای درسی انگلیسی دبیرستان ایران انجام شد. سه کتاب درسی زبان انگلیسی (Vision 1، Vision 2 و Vision 3) که در حال حاضر برای دانشآموزان پایههای نهم تا دوازدهم مدارس متوسطه ایران استفاده میشود، برای پژوهش انتخاب شدند. این تحقیق از رویکرد تحلیل محتوا و گونهشناسی سهدسته، چهارنقشی پیشنهاد شده توسط رامنی (2017) برای طبقهبندی تصاویر موجود در کتابهای درسی استفاده کرد. نقش عملکردی تصاویر به عنوان تزئینی، حمایتی ضعیف، حمایتی قوی یا دستوری طبقهبندی شد. هر کتاب درسی صفحه به صفحه، تصویر به تصویر بررسی شد و مجموعهای از سوالات برای تعیین نقش عملکردی هر تصویر مطرح شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در مجموع 415 تصویر در سه کتاب درسی زبان انگلیسی انتخاب شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که اکثر تصاویر به عنوان حمایتی ضعیف یا حمایتی قوی طبقهبندی شدند. یافتههای این مطالعه میتواند توسط مربیان و ناشران کتابهای درسی برای تصمیمگیری آگاهانه درمورد استفاده از تصاویر در مواد آموزشی زبان استفاده شود. |
کلیدواژه ها |
کتابهای درسی انگلیسی، گونهشناسی چهارنقشی، کاربرد تصاویر، تصاویر، اطلاعات بصری |
وضعیت: پذیرفته شده |