تأثیر استفاده از فایل‌های ویدیویی و صوتی بر درک شنیداری
کد مقاله : 1062-CNF-FULL (R2)
نویسندگان
عرفان گلستانی *
دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی کرمان
چکیده مقاله
مهارت شنیداری همواره یک مهارت کلیدی و تاثیرگذار در زبان آموزان بوده است. امروزه این اهمیت حتی بیشتر هم شده است. مربیان معمولاً از فایل‌های صوتی برای تقویت درک شنیداری استفاده می‌کنند، اما شواهد نشان می‌دهد که فایل‌های ویدیویی نیز می‌توانند تأثیر چشم گیری بر درک زبان‌آموزان داشته باشند. در این تحقیق کمی، ما به دنبال تایید یا رد این تأثیر قابل توجه بر درک شنیداری هستیم. نمونه آماری این پژوهش 30 نفر از دانش‌آموزان پایه دهم دبیرستان شهدا بودند که به‌طور تصادفی انتخاب و بر اساس پیش‌آزمون درک شنیداری در دوگروه همگن‌سازی شدند. فایل صوتی برای یک گروه و فایل ویدیویی برای گروه دیگر پخش شد و در نهایت پرسشنامه ی واحدی در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. نتایج این پرسشنامه در نرم افزار SPSS بارگذاری شد و بر اساس روش آماری t-test مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تفاوت معنی داری بین نتایج دو گروه مشاهده شد. کاربران فایل های ویدئویی نمرات بسیار بهتری نسبت به گروه دیگر کسب کردند. این تفاوت زیاد، تأثیر بسیار قابل توجه استفاده از فایل های ویدیویی به عنوان منبعی برای افزایش درک شنیداری را ثابت می کند.
کلیدواژه ها
مهارت شنیداری، یادگیری زبان، درک شنیداری، فایل های صوتی، فایل های ویدیویی
وضعیت: پذیرفته شده