تاثیر یادگیری زبان بیگانه بر روی شخصیت دانشجومعلمان رشته زبان انگلیسی ایرانی
کد مقاله : 1060-CNF-FULL
نویسندگان
مریم جلالی *
پردیس شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی اینکه آیا یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بیگانه بر شخصیت دانشجومعلمان رشته ی زبان انگلیسی ایرانی تاثیر می گذارد یاخیر، انجام گرفته است. پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (BFI ) به عنوان معیار شخصیت یک بار به زبان فارسی و یک بار به زبان انگلیسی استفاده شد. پیشنهاد شده است که زبان پرسشنامه، چارچوب های خاص فرهنگی را مشخص می کند و شرکت کنندگان هنگام پاسخ به پرسشنامه به زبان های مختلف ارزش ها و نگرش های متفاوتی از خود نشان می دهند. در این پژوهش از 28 دانشجو معلم ایرانی با زبان مادری فارسی و زبان آموخته شده انگلیسی خواسته شد تا با فاصله ی دو هفته به نسخه آنلاین BFI به هر دو زبان پاسخ دهند. نتایج پژوهش نشان داد که شرکت کنندگان دارای سطوح برونگرایی، توافق پذیری، وظیفه شناسی و اشتیاق به تجارب تازه بالاتری در زبان انگلیسی نسبت به زبان فارسی بودند. برای عامل روان رنجوری، شرکت کنندگان در فارسی نمرات بالاتری نسبت به انگلیسی داشتند. یافته های پژوهش تاثیر زبان بر شخصییت را تایید می کند و همچنین از تغییر چارچوب فرهنگی (CFS) پشتیبانی می کنند زیرا زبان، CFS را برای برونگرایی، توافق پذیری، وظیفه شناسی، روان رنجوری و اشتیاق به تجارب تازه فعال کرد.
کلیدواژه ها
فارسی، انگلیسی، یادگیری، زبان، شخصیت
وضعیت: پذیرفته شده