نگرش نو معلمان آموزش زبان انگلیسی نسبت به اثربخشی دوره کارورزی در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1053-CNF-FULL
نویسندگان
هدیه اسحاقیان *
آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
چکیده مقاله
چکیده
دورۀ کارورزی فرصتی عالی برای دانشجو معلمان است تا دانش نظری خود را عملی کنند، نقاط ضعف خود را بشناسند و راه‌هایی برای غلبه بر آنها پیش از شروع حرفۀ خود بیابند. در ایران، دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که وظیفه تربیت معلمان برای آموزش و پرورش را دارد. بنابراین، ضروری است تا برنامۀ کارورزی این دانشگاه از جنبه های گوناگون مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. این پژوهش با هدف ارزیابی نگرش نومعلمان آموزش زبان انگلیسی نسبت به اثربخشی دورۀ کارورزی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است. رویکرد استفاده شده برای انجام این پژوهش کمی است. جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ی بررسی اثر بخشی دوره کارورزی با مقایس لیکرت پنج درجه‌ای، حاوی 22 سوال و به صورت برخط انجام گرفت. این پرسشنامه با داشتن ضریب آلفای کرونباخ 0.945 پایاست و از روایی محتوایی برخوردار است. جمعیت آماری مورد مطالعه این پژوهش تمام نومعلمان آموزش زبان انگلیسی فارغ التحصیل شده از دانشگاه فرهنگیان است، نمونه آماری که مورد مطالعه قرار گرفت 18 نومعلم آموزش زبان انگلیسی مرد از استان کرمان بود. یافته‌ها نشان میدهند که 63.89% نومعلمان زبان انگلیسی، دورۀ کارورزی را فرصتی واقعی برای اصلاح و بهبود مهارت‌های تدریس خود در محیط واقعی مدرسه می‌دانند. تحلیل داده‌ها موید آن است که مزایای برنامه کنونی کارورزی برای دانشجومعلمان زبان انگلیسی در زمینه‌ بهبود روش تدریس بیشتر از معایب آن است.
کلیدواژه ها
کلید واژه‌ها: نومعلمان زبان انگلیسی، دوره کارورزی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، ارزیابی
وضعیت: پذیرفته شده