نقش تحلیل گفتمان انتقادی در ارتقای مهارت تفکر انتقادی یادگیرندگان زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1051-CNF-FULL |
نویسندگان |
امید آزاد * گروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی- دانشکده علوم انسانی- مجتمع آموزش عالی گناباد- گناباد- ایران |
چکیده مقاله |
تحلیل گفتمان انتقادی، حوزهای از تحلیل گفتمان است که در صدد آشکارسازی لایههای پنهان متن و ایدئولوژی و نیات عاملان اجتماعی است. هدف از انجام کنکاش حاضر، بررسی کاربست تحلیل گفتمان انتقادی در ارتقای تفکر انتقادی و آگاهی زبانی یادگیرندگان زبان انگلیسی میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش مروری، کیفی و اکتشافی میباشد که بر اساس آن محتوای تحقیقات انجام یافته در موضوع مزبور، در بازه زمانی سالهای 2000 تا 2023 میلادی با واکاوی چندین پایگاه اطلاعاتی، مورد واکاوی قرار گرفته است. بررسی مطالعات پیشین نشان داد که تحلیل گفتمان انتقادی از رهگذر ارتقای تفکر انتقادی، موجب تسهیل مهارتهای نگارشی و خوانداری یادگیرندگان زبان انگلیسی میشود. همچنین، این رویکرد، ارائهگر چارچوب منسجمی است که بر زبان، بافت و نیازهای آموزشی دانشجویان، اهداف و محتوای درسی تأکید دارد. افزون بر آن، تحلیل گفتمان انتقادی از رهگذر ارتقای تفکر انتقادی زبانآموزان، موجب ارتقای مهارت خلاقیت و کشف الگوهای زبانی از سوی آنها میشود. بنابراین، پیشنهاد میشود تا تدریس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی در زمره برنامههای آموزشی معلمان و مدرسان زبان انگلیسی در ایران قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل گفتمان انتقادی، تفکر انتقادی، آگاهی انتقادی |
وضعیت: پذیرفته شده |