اثربخشی نظریه ارتباطات تشریح علمی هایمز در آموزش توانایی درک مطلب زبان آموزان انگلیسی: رویکرد گفتمانی |
کد مقاله : 1050-CNF-FULL |
نویسندگان |
رضا ابراهیمی * دبیر رسمی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رویکرد گفتمانی بر توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی سطح متوسط بود. به وسیله آزمون تعیین سطح سریع (QPT) 60 زبان آموز سطح متوسط برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 30 دانش آموز بود. قبل از شروع آموزش، از شرکت کنندگان هر دو گروه یک پیش آزمون برای اطمینان از درک مطلب آنها گرفته شد. به گروه آزمایش خواندن و درک مطلب از طریق مدل هایمز آموزش داده شد. در گروه کنترل، محقق برای آموزش مهارت های خواندن از روش های معمول استفاده کرد. سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. آزمون t نمونههای مستقل بین پسآزمون پژوهش و آزمون t زوجی بین پیشآزمون و پسآزمون گروههای پژوهش اجرا شد. نتایج این مطالعه نشان داد و تاکید کرد که مدل هایمز درک خواندن زبان آموزان را بهبود می بخشد. |
کلیدواژه ها |
رویکرد گفتمان، مهارت خواندن و درک مطلب، زبانشناسی اجتماعی، مدل هایمز |
وضعیت: پذیرفته شده |