اهمیت و نقش انگلیسی به عنوان زبان بین المللی ارتباطات در علوم تجربی
کد مقاله : 1049-CNF-FULL (R2)
نویسندگان
محمد زینلی پور *
گروه اموزشی زیست شناسی- دانشکده تخصصی- دانشگاه فرهنگیان- پردیس خواجه نصیر کرمان- ایران
چکیده مقاله
حجم بالای انتشارات علمی پژوهشی در علوم و فناوری به انگلیسی، آن را به زبان مشترک علم و فناوری، نوعی زبان مدرن و حتی موثر بر سبک علم و فناوری تبدیل کرده است. در این مقاله به کمک استفاده از روش کتابخانه‌ای و بررسی برخی منابع و مقالات علمی، اهمیت، جایگاه، نقش و تاریخچه انگلیسی به‌عنوان زبان علم و فنّاوری موردبررسی و جستجو قرار گرفت. مزایا و چالش‌های زبان انگلیسی به‌عنوان زبان اصلی بین‌المللی علوم تجربی در ارتباطات علمی و نیز فاکتورهای مختلف مؤثر بر غالبیت آن در این خصوص ارزیابی شد. چالش‌هایی چون ضعف تسلط بر انگلیسی، تمایز بومی- غیربومی و نیز ضرر احتمالی محققان غیر انگلیسی در مسیر ارتباطات علمی بررسی گردید. همچنین نقش آموزش انگلیسی در دوره آموزش عمومی، و نیز راهکارهای دیگر کاهنده سطح چالش‌های فوق از طریق نویسندگان و ویراستاران نوشته‌های علمی بحث شد. نتیجتاً، افزایش آگاهی از تسلط انگلیسی در ارتباطات علمی با توجه به تأثیر آن بر توسعه شایستگی‌ها و اثربخشی محققان در پیشرفت علمی وکاهش چالش ها بایستی در طراحی و اجرای صحیح و نوین برنامه‌های درسی آموزش انگلیسی در دوره آموزش عمومی موردتوجه باشد، چراکه دانش آموزان امروز، می‌توانند در گروه دانشمندان فردا باشند.
کلیدواژه ها
انگلیسی، انگلیسی برای علم و تکنولوژی( EST)، زبان بین المللی علم(EILS )، آموزش انگلیسی
وضعیت: پذیرفته شده