تاثیر آموزش ساختار محور متوالی و منسجم در یادگیری زبان دوم: بررسی عامل سبک ساختار ذهنی به عنوان متغییر میانجی
کد مقاله : 1044-CNF-FULL
نویسندگان
رویا چاوشیان *
دبیر زبان انگلیسی
چکیده مقاله
اموزش ساختار محور اخیرا توجه کابران زبان دوم را به خود جلب کرده است و چون در این روش هم به فرم و هم به معنا توجه شده است, در اکثر فضاهای اموزشی, این روش به عنوان یک روش اموزشی کاربردی است. این پژوهش تأثیر اموزش ساختار محور متوالی و منسجم بر روی سبک ساختار ذهنی را در نظر گرفته و 48 زبان اموز از یکی از موسسات اموزش زبان کرمان در این پژوهش شرکت کردند. ابزار استفاده شده شامل تست هم معنی (SGT)، تست واژگان کلوز (VCT)، تست تشخیص قواعد زبانی صحیح (GJT)، تست تکمیل گفتمان (DCT) و تست اشکال پنهان شده (GEFT) بوده است. در طول یک ترم ، دانش اموزان بر طبق روش موازنه ای در مجموعه ای از ازمون های پیشین، پسین، و فعالیت های منسجم و متوالی شرکت کردند. افراد در هر دو گروه سبک ساختار ذهنی یک بار به صورت منسجم و با دیگر به صورت متوالی در معرض یادگیری زبان قرار گرفتند. در آخر، اطلاعات با استفاده از ازمون های اماری t-test، ANCOVA،Cronbach's alpha ، وSpearman-Brownمورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هر دو روش اموزش به یک اندازه در پیشرفت یادگیری لغت و گرامر زبان آموزان موثر بوده است. در حالی که دانش اموزانی در معرض شیوه اموزش متوالی بوده اند عملکرد بهتری در یادگیری کاربرد زبانی داشته اند.گرچه، دانش اموزان مستقل از زمینه عملکرد چشمگیرتری نسبت به دانش اموزان دانش اموزان وابسته به زمینه در یادگیری لغت داشته اند.
کلیدواژه ها
روش اموزش ساختار محور، روش متوالی، روش منسجم، سبک ساختار ذهنی، پیشرفت لغت و دستور زبان، پیشرفت کاربرد زبانی
وضعیت: پذیرفته شده