ارزیابی و نقد کتاب پراسپکت2 از لحاظ مؤلفه های فرهنگی
کد مقاله : 1040-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
عرفان بابایی *
دانشگاه فرهنگیان کرمان
چکیده مقاله
زبان رویکردی اجتماعی است که فرهنگ به آن هویت می بخشد. بدون درنظر گرفتن روابط اجتماعی یک جامعه زبانی و نیز بدون توجه به فرهنگ جامعه که زبان بخشی از آن می باشد، درک درست مفاهیم زبان امکان پذیر نیست. کتاب های درسی زبان های خارجی نقش مهمی در ارتقا رویکرد بینافرهنگی دارا می باشند و درنتیجه ارزیابی آنها می تواند زمینه بهبود ویژگی های کتب حاضر و آینده را با توجه به رویکرد ذکرشده فراهم نماید. بنابراین در این مقاله به بررسی و نقد کتاب پراسپکت 2 از لحاظ ابعاد فرهنگی می پردازیم. این کتاب برای پایه هشتم نظام آموزشی ایران برای تدریس زبان انگلیسی طراحی شده است. در این تحقیق، نظرات 5 نفر از معلمان زبان انگلیسی مدارس شهرستان بم با استفاده از پرسشنامه خودساخته محقق جمع آوری و تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد کتاب پراسکت2 بیشتر مبتنی بر فرهنگ زبان مادری است و به فرهنگ زبان خارجی توجه خاصی ندارد. با توجه به ارتباط تنگاتنگ زبان و فرهنگ، بدون مدنظرداشتن دیدگاه های مختلف در فرهنگ های متفاوت، تقویت ارتباط مؤثر ناممکن است.
کلیدواژه ها
رابطه زبان و فرهنگ، کتاب پراسپکت2، ارزیابی و نقد ، رویکرد بینا فرهنگی، کتاب های درسی
وضعیت: پذیرفته شده