بررسی اصول، مبانی و راهبردهای ارزشیابی در آموزش زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1035-CNF-FULL |
نویسندگان |
محمد بیرامی * مدرّس، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
از آنجایی که آموزش زبان خارجه به دلیل نیاز به فهم زبان در دنیای کنونی و گسترش ارتباط بین المللی در سطح جهانی از اولویت های نظام آموزشی کشورها می باشد، این امر در نظام آموزشی کشور ایران نیز جزو دروس مهم در دوره های تحصیلی مختلف می باشد. از سوی دیگر به دلیل افت تحصیلی دانش آموزان در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آموزش زبان انگلیسی به ویژه در دوره متوسطه، بر اهمیت و ضرورت این امر افزوده و نیاز به آسیب شناسی و بازنگری در اصول، مبانی و راهبردهای ارزشیابی در آموزش زبان انگلیسی اجتناب ناپذیر می باشد. این پژوهش ضمن تبیین اهمیت و جایگاه ارزشیابی در برنامه ریزی درسی، اصول و راهبردهای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش زبان انگلیسی را با امعان نظر به رویکردهای جدید این برنامه درسی به روش تحلیلی بررسی نموده است. با توجه به این که معلمان ناگزیرند عمده فعالیتهای آموزشی خود را بر محور کتابهای درسی متمرکز نمایند و در جهت تحقق اهداف پیشبینی شده در کتاب، فرایند یادگیری دانشآموزان را هدایت نمایند؛ از اینرو ضرورت دارد تألیف کتابهای درسی براساس موازین برنامهریزی درسی و مبتنی بر اصول علمی صورت گیرد و برای رسیدن به چنین هدفی، مؤلفان و برنامهریزان کتاب درسی میبایست به اصول برنامهریزی درسی و الزامات اجرایی مانند تربیت معلمان مربوطه و اهداف و محتوای انتخاب شده به شکل مطلوب به دانشآموزان عرضه نمایند. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، ارزشیابی، زبان انگلیسی. |
وضعیت: پذیرفته شده |