تأثیر نقشه برداری ذهنی با تصاویر بر اکتساب اصطلاحات زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی
کد مقاله : 1030-CNF-FULL
نویسندگان
مسعود مسعودپور *
دانشجوی کارشناسی
چکیده مقاله
این مطالعه به بررسی دقیق تأثیر نقشه ذهنی و تصاویر بر یادگیری اصطلاحات پرداخت. به این منظور، 28 دانش‌آموز پسر ایرانی پایه دهم متوسطه از یکی از کلاس‌های دبیرستان علامه حلی زرند کرمان به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه هر کدام شامل 14 دانش‌آموز پسر قرار گرفتند. قبل از شروع دوره، یک پیش آزمون عمومی محقق ساخته برای گروه ها اجرا شد.در گروه آزمایشی، اصطلاحات توسط بسیاری از گزینه‌های نقشه‌برداری ذهنی مانند رنگ، نمادها، کلمات کلیدیو تصاویر آموزش داده شد. تصاویر نیز در فرآیند مورد استفاده قرار گرفتند. گروه گواه با استفاده از تکنیک های سنتی مانند ترجمه به L1 آموزش داده شد. سپس یک پس آزمون محقق ساخته برای گروه ها اجرا شد. برای به دست آوردن پایایی آزمون‌ها KR-21بر اساس فرمول کودار و ریچاردسون اجرا شد و معیارها برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون به ترتیب 0.88 و 0.84 به دست آمد که پایایی مناسب را نشان می‌دهد. برای اطمینان از معنا دار بودن تفاورت نتایج آزمون T نمونه های مستقل برای نمرات پسآزمون گروهها انجام شدکهp=0/00009<0.05 را نشان داد. یافته‌های تحقیق این بود که آموزش اصطلاحات انگلیسی با استفاده از نقشه‌های ذهنی و تصاویر به گروه آزمایش کمک میکند تا در پس‌آزمون از گروه کنترل بهتر عمل کند. یافته های این مطالعه کاربردهای آموزشی برای زبان آموزان و معلمان زبان دارد.
کلیدواژه ها
نقشه ذهنی، یادگیری اصطلاحات، انگلیسی، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر