بررسی تاثیر استفاده از روش تلقین زدایی بر میزان درک مطلب درس زبان انگلیسی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بستک.
کد مقاله : 1028-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
اقبال خوشه چین *
آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس خواجه نصرالدین طوسی، کرمان، ایران
چکیده مقاله
چکیده
مهارت خواندن و درک مطلب بخشی مهم از فرایند آموزش زبان است و نقشی اساسی در یادگیری زبان دوم دارد. بسیاری از زبان آموزان و به خصوص دانش آموزان مدارس متوسطه در این بخش با مشکلاتی مواجه هستند و قادر به پاسخ گویی به سؤالات مطرح شده از این بخش نیستند. پژوهش حاضر در نظر دارد تا اثربخشی روش تلقین زدایی را بر روی میزان پاسخ گویی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی بررسی کند. بدین منظور 40 نفر از دانش آموزان دبیرستان صالحین شهرستان بستک انتخاب شده و در دو آزمون با عناوین پیش آزمون (پیش از استفاده از این تکنیک) و پس آزمون (پس از استفاده از آن) شرکت کردند. داده ها جمع آوری شده و سپس با روش تجربی و استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از بررسی نتایج این دو آزمون نشان دهندۀ این موضوع بودند که میزان پاسخ گویی دانش آموزان پس از استفاده از این روش، به میزان قابل توجهی افزایش داشته و نمرات آن ها بهبود پیدا کرده است و نتایج نشان داد که استفاده از روش تلقین زدایی می تواند تاثیر مثبتی بر روی مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان داشته باشد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه ها: درک مطلب، تکنیک تلقین زدایی، تلقین پذیری، کلاس درس،آموزش زبان.
وضعیت: پذیرفته شده