بررسی میزان انطباق اهداف زبان آموزی بر اساس اسناد بالادستی و اهداف آموزشی کتب درسی زبان انگلیسی دبیرستان دوره دوم |
کد مقاله : 1026-CNF (R2) |
نویسندگان |
کیان کرمی *1، فاطمه صفائی2 1عضو هیئت علمی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور 2معلم زبان انگلیسی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
با وجود جایگاه و اهمیت سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تحقیق چندانی در حوزه آموزش خارجی (به ویژه زبان انگلیسی) بر مبنای آن انجام نشده است. بر همین اساس، تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش بود که چه اهدافی برای آموزش زبان انگلیسی در این سند لحاظ شده و کتب درسی زبان انگلیسی دوره دوم مقطع متوسطه تا چه اندازه بر این اهداف منطبق اند. از این جهت، ابتدا متن سند تحول بنیادین با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار بررسی شد و نتایج نشان داد که اهداف آموزش زبان انگلیسی مطابق با سند تحول بنیادین (1) درک و تحلیل انتقادی فرهنگ غیرایرانی، (2) تعامل مسولیت پذیرانه برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی و نیز انتشار یافته ها و دستاوردهای بومی و (3) برقراری تعامل و ارتباط موثر با طرف های غیرایرانی را شامل می شود. پس از آن، با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی، کتب درسی زبان انگلیسی ویژن یک، دو و سه بررسی شدند. نتایج مربوط به تحلیل کتب درسی نشان داد که سری کتب ویژن به طور عمده به فرهنگ بومی می پردازند و در آن تعادلی بین فرهنگ بومی و فرهنگ "غیربومی"، آن چنان که در سند تحول آموزش پرورش به سه صورت منطقه ای، جهان اسلام و جهانی یاد شده است، به چشم نمی خورد. براین اساس، پیشنهاد شد که با روش بومی سازی معتدل تغییراتی در ویرایش های آتی این کتب صورت پذیرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کتب آموزش زبان انگلیسی مقطع متوسطه، ویژن |
وضعیت: پذیرفته شده |