تأثیر نقش پذیری بر حافظه تصویری دانش آموزان دوره رهنمایی
کد مقاله : 1025-CNF-FULL
نویسندگان
محمد بیرامی *
دانشگاه فرهنگیان کرمان
چکیده مقاله
نحوه پردازش تصاویر توسط افراد بر ذخیره آن تصاویر تأثیر می گذارد. در اینجا، ما اثرات نقش پذیری در پردازش را بر روی حافظه تصویری بررسی می‌کنیم، و آزمایش می‌کنیم که آیا تشخیص یک محرک مبهم به عنوان عنصر معنی‌دار حافظه بصری را حتی زمانی که ویژگی‌های ادراکی و استراتژی رمزگذاری بین مواردی که بعداً به خاطر می‌آیند و موارد متعاقبا فراموش شده تطبیق می‌دهد.ما نشان می‌دهیم که فعالیت EEG می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا شرکت‌کنندگان متعاقباً یک تصویر مبهم مونی(Mooney, 1957) از چهره Mooney را به خاطر می‌آورند . علاوه بر این، ما نشان می‌دهیم که طبقه‌بندی‌کننده‌ای که فقط برای تمایز قائل شدن بین اینکه شرکت‌کنندگان یک چهره در مقابل غیر چهره را درک می‌کنند آموزش دیده است، می‌تواند برای پیش‌بینی اینکه آیا یک تصویر مبهم متعاقباً به خاطر سپرده می‌شود، تعمیم دهد.علاوه بر این، وقتی N170،که یک شاخص ERP پردازش چهره را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تصاویری که N170‌های بزرگ‌تر را ایجاد می‌کنند، بیشتر از آن‌هایی که N170‌های کوچک‌تر را استخراج می‌کنند، به خاطر می‌آورند، حتی زمانی که همان تصویر، N170‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر را بین شرکت‌کنندگان ایجاد کند. بنابراین، تصاویر پردازش شده به عنوان معنادار - در این مورد به عنوان یک چهره - در طول رمزگذاری بهتر از تصاویر مشابهی که به عنوان یک چهره پردازش نمی شوند، به خاطر سپرده می شوند. این شواهد قوی نشان می دهد که درک معنای یک محرک در طول رمزگذاری نقش مهمی در حافظه دیداری ایفا می کند
کلیدواژه ها
نقش پذیری-حافظه تصویری-زبان آموزی
وضعیت: پذیرفته شده