تاثیر دانستنِ استراتژی های مهارت شنیداری بر درک شنیداری فراگیران
کد مقاله : 1022-CNF-FULL
نویسندگان
عزت اله کلانتری خاندانی *1، موسی غنچه پور2، محمد حسن فرخی برفه3، میلاد مولایی طاهرآبادی4
1استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان
2گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران
3گروه آموزشی زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
4دانشجوی کارشناسی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
دانشجویانِ فارسی زبان، هنگام یادگیری مهارت شنیداریِ زبان انگلیسی با چالش ها و مشکلات جدی روبرو می شوند؛ شاید بدان دلیل باشد که کتاب های درسی دانشگاه، فقط بر مبنای "دستور" و "خواندن" بنا نهاده شده اند. ازاین رو، عدم توجه به مهارت شنیداری در کتاب های درسی، ضرورت توجه به آن را بیشتر کرده است. تحقیق حاضر بدین دلیل شکل گرفته است تا تاثیرِ دانستنِ استراتژی هایِ مهارت شنیداری را بر درکِ فراگیران مورد واکاوی قرار دهد. دراین تحقیق از مدل لیکرت برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. شرکت کنندگان میزان موافقت و عدم موافقت خود را در پرسشنامه اظهارداشتند. 200 پاسخِ شرکت کنندگان مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. واریانس و تفاوتِ میانگین گروه هاکاملا معنی دار بود. نتایجِ حاصل از تحقیق نشان داد که دانستنِ استراتژی هایِ مهارت شنیداری تاثیر مستقیم بر درکِ فراگیران دارد. نتایج همچنین بیانگراین مطلب بود که، انتخاب و درک صحیح استراتژی ها به میزان قابل توجه ای، پیشرفت فراگیران را تسریع می بخشد.
کلیدواژه ها
listening comprehension, strategies, Persian EFL learners
وضعیت: پذیرفته شده