رابطۀ بین تفکر انتقادی و خواندن انتقادی دانشجو معلمان زبان انگلیسی
کد مقاله : 1021-CNF-FULL
نویسندگان
محمدرسول ابراهیمی *
آموزش و پرورش - معلم
چکیده مقاله
پرورش قدرت تفکر یکی از اهداف اصلی آموزش محسوب می شود. تفکر دربارۀ تفکر در راستای بهبود فرایند فکر کردن، در قلب تفکر انتقادی قرار دارد. مهارت های تفکر انتقادی نیز بر تفکر هنگام خواندن نیز تاثر می گذارد و سبب می گردد تا فرد با دید نقادانه تری به موضوع نگاه کند. هدف از این پژوهش پیش رو بررسی رابطۀ بین تفکر انتقادی و خواندن انتقادی (درک مطلب) در زبان انگلیسی در بین دانشجومعلمان پسر کارشناسی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان کرمان (خواجه نصیر) در سال تحصیل 1400 است. روش آن توصیفی بوده از نوع همبستگی می باشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل 40 نفر از دانشجو معلمان ترم هفت آموزش زبان انگلیسی هستند که 20 نفر از آن ها به صورت روش تصادفی انتخاب شده اند. ابزار استفاده شده، آزمون تفکر انتقادی دانشگاه کالیفرنیا و همچنین آزمون استاندارد خواندن انتقادی ایالات متحده آمریکا می باشد. برای تجزیه و تحلیل علاوه بر شاخص های آمار توصیفی، از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفته اند. نتیجۀ پژوهش نشان می دهد که میان تفکر انتقادی و خواندن انتقادی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، خواندن انتقادی، تدریس زبان انگلیسی، دانشجو‌معلمان، آموزش و پرورش.
وضعیت: پذیرفته شده