ادراک و احساس دانشجومعلمان نسبت به تصحیح خطای شفاهی: یک مطالعه کیفی
کد مقاله : 1018-CNF (R1)-FULL
نویسندگان
سجاد عاشوری تختی *
معلم زبان انگلیسی، وزارت آموزش و پرورش، هرمزگان، ایران.
چکیده مقاله
بسیاری از ما زمانی که متوجه اشتباهمان می شویم، احساس ناخوشایندی داریم. تصحیح خطا در فرایند یادگیری زبان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مطالعه کیفی احساسات و ادراک دانشجو معلمان (که قرار است در آینده معلم زبان انگلیسی شوند) نسبت به تصحیح خطاهای شفاهی را مورد بررسی قرار می دهد. ابزار ما برای دستیابی به این مهم انجام مصاحبه مجزا از هر یک از دانشجومعلمان بود. در این مطالعه 10 نفر از دانشجومعلمان رشته ی آموزش زبان انگلیسی که در دانشگاه فرهنگیان کرمان مشغول به تحصیل بودند به صورت نمونه گیری تصادفی برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. همه آنها در هفتیم ترم تحصیلی خود قرار داشتند که حاکی از تجربه غنی آنها از تصحیح شدن بود. پس از گردآوری داده ها، نتایج سوالات باز پاسخ با روش کد گذاری داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که تقریباً همه دانشجو معلمان تصحیح خطای شفاهی را می پسندند اما به روشی مناسب و در صورتی که به آنها اهانت نشود. علاوه بر این، آنها معتقدند که نباید از اشتباه کردن احساس شرم کرد. خطاهای غیرارادی بخشی طبیعی از فرایند یادگیری هستند و به آنها نشان می دهد که در حال توسعه و ارتقای دانش زبانی خود هستند.
کلیدواژه ها
بازخورد، خطا، دانشجومعلم، کلاس، نگرش.
وضعیت: پذیرفته شده