کاربردها و موانع رویکرد ارتباطی در آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان |
کد مقاله : 1015-CNF (R1)-FULL |
نویسندگان |
رضیه باقری پور *1، ابراهیم سامانی2 1دبیر آموزش و پرورش 2مترجمی زبان انگلیسی، دانشکده گردشگری، مجتمع آموزش عالی بم، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده نیاز فزاینده به مهارت ارتباطی خوب به زبان انگلیسی، تقاضای زیادی برای یادگیری و آموزش زبان انگلیسی در سراسر جهان برانگیخته است. امروزه عده زیادی می خواهند انگلیسی خود را بهبود بخشند یا مطمئن شوند که فرزندانشان می توانند به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، فرصت های یادگیری زبان انگلیسی به روش های مختلف از جمله از طریق رسانه ها، بسته های آموزشی، تحصیل در خارج از کشور، شبکه های اجتماعی، اینترنت و … فراهم می شود. رویکرد ارتباطی (CLT) یکی از جدیدترین روش هایی است که توسط گروهی از متدولوژیست ها برای رفع این نیازها پیشنهاد شده است (Richards, 2006). هدف این مقاله بررسی نظر برخی از معلمان زبان انگلیسی نسبت به این روش اخیر است. جمع آوری داده ها در این پژوهش از طریق پرسشنامه و انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که سه مانع اصلی امکانات، عدم مهارت کافی و مدیریت آموزشی ممکن است در اجرای کامل CLT اختلال ایجاد کند. یافته های این مطالعه اطلاعات مفیدی در مورد رویکرد ارتباطی و تطبیق آن در یادگیری و آموزش زبان انگلیسی ارائه می دهد. |
کلیدواژه ها |
رویکرد ارتباطی، آموزش زبان انگلیسی، روش شناسی، مصاحبه، پرسشنامه |
وضعیت: پذیرفته شده |