مطالعه ای کیفی بر مقایسه تاثیر روش های تدریس ارتباطی، مستقیم و اکتشافی در تدریس دستورزبان به نوجوانان یادگیرنده زبان انگلیسی براساس دیدگاه تحلیلی |
کد مقاله : 1013-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
سجاد جمشیدی *1، مسعود بحرینی2 1معلم زبان انگلیسی، وزارت آموزش و پرورش، هرمزگان، ایران 2معلم زبان انگلیسی، وزارت آموزش و پرورش، کرمان، ایران |
چکیده مقاله |
مقایسه بخش های مختلف زبان نشان می دهد که دستور زبان، یکی از مهم ترین بخش های هر زبانی است. استفاده روزانه دستور زبان در مکالمات مثال خوبی می باشد. بسیاری از دانش آموزان یادگیری دستور زبان را سخت و کسل کننده می دانند. بنابراین، معلمان همیشه سعی میکنند روشی را انتخاب کنند که بیشترین درصد بهروری و تاثیرگذاری را در میان دانش آموزان داشته باشد. این مقاله تحلیلی به این مسئله می پردازد که از بین روش های تدریس اکتشافی، ارتباطی و مستقیم، کدام یک می تواند بیشترین تاثیر را در یادگیری گرامر دانش آموزان نوجوان داشته باشد. این تحقیق کیفی از روش مشاهده برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است.63 دانش آموز که پایه یازدهم هستند و در رشته های ریاضی و تجربی تحصیل می کنند. سه کلاس هر کدام با 21 دانش آموز ، مطالبی یکسان اما با روش های تدریس متفاوت دریافت کردند. بوسیله مشاهده، رفتار دانش آموزان از جمله مشارکت، درگیری با مسائل و عکس العمل هایشان توسط محققان ثبت شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس ارتباطی ، میتواند برای تدریس گرامر مفید باشد. بعلاوه، انتخاب روش تدریس مناسب برای تدریس، به عوامل مختلفی مانند موقعیت و امکانات موجود بستگی دارد. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس ارتباطی، روش تدریس مستقیم، روش تدریس اکتشافی، دستور زبان، شرطی نوع اول. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |