مطالعه مقایسه ای پیکره ای- کاربردی در مورد استفاده از ساختارهای چند کلمه ای در مقالات مجلات دانش آموزان ایرانی و انگلیسی
کد مقاله : 1006-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
کوثر ملک احمدی1، شهین واعظی1، محبوبه تقی زاده *2
1گروه زبانهای خارجی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2گروه زبان های خارجی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی پرتکرارترین افعال واژگانی،۲۰ مورد از پرتکرارترین افعال چند کلمه ای و ترکیبی مورد استفاده در مقالات دانش آموزان دبیرستانی ایرانی و بومی انگلیسی زبان و بررسی اینکه آیا تفاوت آماری معنی داری در استفاده از افعال چند کلمه ای و ترکیبی بین دو گروه در این مقالات وجود دارد انجام شده است. برای این منظور دو مجموعه از مقالات مجلات جمع آوری شده از دانش آموزان نوجوان ایرانی و بومی انگلیسی زبان به ترتیب با حجم 48890 و 344000 ایجاد شد. به دانش‌آموزان ایرانی فیلم آموزشی و برگه تکلیف تعدادی موضوع مقاله ارائه داده شد. مجموعه مقالات جمع‌آوری‌شده توسط Word Cluster و Concordance Tool با نرم‌افزار AntConc مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و داده ها برای تحلیل توصیفی در برنامه اکسل به دلیل کاربردی بودن برنامه وارد شدند. آزمون کای اسکوئر بر روی داده‌ها تفاوت معنی‌داری را در استفاده از افعال چند کلمه‌ای بین دانش‌آموزان ایرانی و بومی در نوشتن مقالات مجلات نشان نداد، اما تفاوت معنی‌داری را در استفاده از ترکیب افعال در ژانر هدف بین دو گروه نشان داد. یافته های این پژوهش می‌تواند به مولفان، طراحان تمرین، معلمان و محققان بینشی در مورد فراوانی و نوع ساختارهای چند کلمه ای استفاده شده توسط زبان آموزان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد و احتمالاً به زبان آموزان کمک می کند تا انتقال منفی از زبان مادری خود به زبان انگلیسی را به حداقل برسانند.
کلیدواژه ها
تحلیل پیکره ای، ساختار های چند کلمه ای، ترکیب های فعلی، مقاله مجلات، برنامه انتکانک
وضعیت: پذیرفته شده